Jak zima wpływa na lakier samochodowy?

Jak zima wpływa na lakier samochodowy?

Zadbany lakier samochodowy jest wizytówką każdego samochodu. Niestety, w trakcie eksploatacji auta, ulega on zniszczeniu nie tylko wskutek uszkodzeń mechanicznych, ale również zmian pór roku. Zima to najtrudniejszy okres dla powłoki lakierniczej pojazdu. Oprócz nagłych zmian temperatury powietrza, na drogach zalega m.in. błoto pośniegowe, w którym niejednokrotnie znajduje się żwir lub kamienie, mogące uszkodzić karoserię pojazdu. W takich przypadkach lakiernik samochodowy to niejednokrotnie jedyna szansa, aby pojazd ponownie odzyskał dawny wygląd.

Wpływ zimy na lakier samochodowy – podstawowe informacje

Jednym z najważniejszych elementów wpływających na wygląd pojazdu jest stan karoserii, a ściślej mówiąc – lakieru. Im powłoka jest mniej zniszczona, tym samochód lepiej się prezentuje. Niestety lakier jest stale narażony na uszkodzenia, będące wynikiem zarówno drobnych stłuczek i kolizji, jak i otarć oraz innego rodzaju zdarzeń drogowych. Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na stan lakieru jest pora roku. Jak zima wpływa na powłokę lakierniczą?

  • Niestety w trakcie zimy na drogach zalegają różne zanieczyszczenia, takie jak żwir, piasek i kamyki, które łatwo mogą uszkodzić lakier. Niejednokrotnie zdarzają się takie sytuacje, w których pojazdy jadące z naprzeciwka sprawiają, że zanieczyszczenia z asfaltu uderzają w inne auta i tworzą mniejsze lub większe ubytki w lakierze. Blacha pozbawiona osłony zaczyna rdzewieć, a wilgoć dodatkowo przyspiesza ten proces.
  • Jednym z głównych sposobów zapobiegania tworzenia się śliskiej powierzchni na asfalcie jest posypywanie go solą z piaskiem. Choć słona woda ma znacznie niższą temperaturę zamarzania, niestety negatywnie wpływa nie tylko na karoserię, ale również inne metalowe elementy, takie jak układ wydechowy i hamulcowy. Sól przyspiesza korozję zwłaszcza w przypadku gdy powłoka lakiernicza ma w swojej strukturze ubytki. Sól dostaje się wszędzie, nawet do mikropęknięć i często jest główną przyczyną powstawania ognisk korozji. W takim przypadku lakiernik samochodowy usuwa całą rdzę, zabezpiecza powierzchnię i nanosi nową warstwę lakieru.
  • Kolejnym negatywnym czynnikiem wpływającym na karoserię jest wysoka wilgotność powietrza, która również może doprowadzić do rozwoju rdzy. Niejednokrotnie pęknięcia lakieru spowodowane np. uderzeniami małych kamyczków lub piasku są tak małe, że nie widać ich na pierwszy rzut oka, jednak wysoka wilgotność sprawia, że w tym miejscu często pojawia się rdza.

Zabezpieczenie lakieru przed zimą

Wszystkie, nawet niewielkie naprawy blacharsko-lakiernicze warto wykonać w okresie letnim, ponieważ w trakcie zimy korozja postępuje znacznie szybciej. Lakiernik zajmuje się zarówno niewielkimi ogniskami korozji, jak i bardziej poważnymi naprawami, które wymagają np. prostowania blachy. Warto wybierać profesjonalne warsztaty, w których pracują wykwalifikowani specjaliści z wieloletnim doświadczeniem, ci bowiem poradzą sobie z każdym, nawet najbardziej skomplikowanym przypadkiem.

Jedną z często stosowanych metod zabezpieczenia lakieru przed zimą jest stosowanie różnego rodzaju wosków lub oklejanie karoserii specjalnymi foliami, które chronią powłokę lakierniczą m.in. przed uszkodzeniami mechanicznymi. Warto pamiętać, że po każdym myciu samochodu powinno się go dokładnie osuszyć, a szczególną uwagę należy zwrócić na uszczelki i wszystkie zamki. Zamarzająca woda zwiększa swoją objętość i może uszkodzić elementy gumowe oraz uniemożliwić włożenie klucza do zamka.